The signification of paramita teachings in Jatakamala reliefs at Candi Borobudur: Semiotic perspective

Pemaknaan ajaran paramita pada relief Jatakamala di Candi Borobudur: Perspektif semiotika

Authors

  • So Tju Shinta Lee Department of Archaeology, Universitas Indonesia
  • Agus Aris Munandar Department of Archaeology, Universitas Indonesia
DOI     10.30883/jba.v42i2.963

Keywords:

Buddhism, didactic means, Peirce's semiotics, six perfections, Dharma

Abstract

This paper examines how the Jatakamala reliefs at Candi Borobudur represent the teachings of six perfections (sat-paramita), the social roles of the main characters, and the universal values in the stories. This research is necessary as previous studies do not provide adequate analyses on how Jatakamala is associated with the practice of perfections. By integrating three data components: the reliefs, the manuscript, and the sutras on six perfections, this study employed pragmatic semiotics by Charles Sanders Peirce to identify the perfection(s) in five Jatakamala stories. Thematic analysis was employed to discern social roles and universal messages in 14 stories. Application of Peirce's triadic shows that each story represents multiple perfections. The main characters in Jatakamala play an active social role and tackle issues in society through actions and exemplification. Jatakamala also contains universal values as a means for learning and education.

Abstrak

Tulisan ini mengkaji bagaimana relief Jatakamala di Candi Borobudur merepresentasikan ajaran enam kesempurnaan (sat-paramita), peran sosial dari tokoh utama, dan nilai-nilai universal di dalam cerita. Penelitian ini perlu dilakukan karena belum ada analisis yang memadai bagaimana Jatakamala diasosiasikan dengan praktik kesempurnaan pada kajian-kajian terdahulu. Berdasarkan tiga komponen data: relief, naskah, dan sutra-sutra mengenai enam kesempurnaan, kajian ini menggunakan semiotika pragmatis Charles Sanders Peirce untuk mengidentifikasi kesempurnaan/multikesempurnaan pada lima cerita Jatakamala. Analisis tematis digunakan untuk melihat peran sosial dan pesan universal dalam 14 cerita. Penerapan triadik Peirce menunjukkan bahwa masing-masing cerita merepresentasikan multikesempurnaan. Tokoh utama dalam Jatakamala berperan aktif secara sosial dan turut memecahkan isu-isu di masyarakat melalui tindakan dan keteladanan. Jatakamala juga mengandung nilai-nilai universal sebagai sarana pembelajaran dan pendidikan.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Agus Aris Munandar, Department of Archaeology, Universitas Indonesia

Agus Aris Munandar adalah Guru Besar aktif Arkeologi Indonesia di Fakultas Ilmu Pengetahuan Budaya Universitas Indonesiasejak tahun 2010 hingga sekarang. Beliau juga menjabat sebagai Ketua Dewan Guru Besar Fakultas Ilmu Pengetahuan Budaya Universitas Indonesia dari tahun 2020 hingga kini. Beliau mendapatkan gelar Sarjana Sastra bidang Arkeologi dari Universitas Indonesia pada tahun 1984, gelar Magister Humaniora (S2) dari Program Studi Arkeologi Universitas Indonesia tahun 1990, dan gelar Doktor Arkeologi dari Program Studi Arkeologi (S3), Fakultas Ilmu Pengetahuan Budaya Universitas Indonesia pada tahun 1999. Beberapa karya ilmiah terbaru adalah: Wilwatiktaprana: Kajian Arkeologi Sejarah Zaman Majapahit yang diterbitkan tahun 2018, Lawang Seketeng: Mengeja Arkeologi Islam di Jawa diterbitkan tahun 2020, Tekes: Tinjauan Terhadap Kisah-kisah Panjitahun 2021, dan Bhadresvara: Beberapa Telaah Masa Silam Asia Tenggara tahun 2021.

References

Access to Insight. (2005). Sigalovada Sutta: the Buddha’s advice to Sigalaka. https://www.accesstoinsight.org/tipitaka/dn/dn.31.0.ksw0.html

ChaloupkovaÌ, L. (1989). Ä€rya-sÌuÌ„ra’s JaÌ„taka-maÌ„laÌ„ as a commentary to the six paÌ„ramitaÌ„s in Tibet. Acta Orientalia Academiae Scientiarum Hungaricae, 43(2/3), 217–222. https://www.jstor.org/stable/23657794

Dharmachakra Translation Committee. (2020a). The perfection of generosity (DÄnapÄramitÄ). https://read.84000.co/translation/toh182.html.

Dharmachakra Translation Committee. (2020b). The play in full (Lalitavistara). https://read.84000.co/translation/toh95.html.

Dharmachakra Translation Committee. (2020c). The sÅ«tra of the question of SubÄhu (SubaÌ„hupariprÌ£cchaÌ„suÌ„tra). https://read.84000.co/translation/toh70.html.

Dharmatalk.org. (n.d.). The shorter analysis of action: Cūḷa Kamma-vibhaṅga Sutta (MN 135). https://www.dhammatalks.org/suttas/MN/MN135.html

Fontein, J. (1981). Notes on the Jatakas and Avadanas of Barabudur. In Barabudur: History and Significance of a Buddhist Monument (hal. 85–108). Berkeley: University of California.

Fontein, J. (1989). The law of cause and effect in ancient Java. Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen Verhandelingen Afdeling Letterkunde, Nieuwe Reeks, Deel 140.

Fontein, J. (2012). Entering the Dharmadhatu: A study of the Gandavyuha reliefs of Borobudur ((Studies in Asian art and archaeology). Leiden: Koninklijke Brill NV.

Gimello, R. M. (2004). Bodhi (Awakening). In R. E. Buswell, Jr. (Ed.), Encyclopedia of Buddhism (hal. 50–53). USA: Macmillan Reference.

Gómez, L. O. (2004). Bodhicitta (Thought of awakening). In R. E. Buswell Jr. (Ed.), Encyclopedia of Buddhism (hal. 54–56). USA: Macmillan Reference.

Hoed, B. H. (2014). Semiotik dan dinamika sosial budaya. Depok: Komunitas Bambu.

Hopkins, J. (2007). NÄgÄrjuna’s precious garland: Buddhist advice for living and liberation. New York: Snow Lion Publications.

Kawamura, L. S. (2004). PÄramitÄ. In R. E. Buswell Jr. (Ed.), Encyclopedia of Buddhism (hal. 631–632)). USA: Macmillan Reference.

Khoroche, P. (2004). Āryaśūra. In R. E. Buswell Jr. (Ed.), Encyclopedia of Buddhism (hal. 32). USA: Macmillan Reference.

Kompas. (2020). Naskah lengkap pidato kenegaraan Presiden Jokowi 2020. https://jeo.kompas.com/naskah-lengkap-pidato-kenegaraan-presiden-jokowi-2020.

Krom, N. J. (1927). Barabudur: Archaeological description (vol. I). The Hague: Martinus Nijhoff.

Kwon, G. (1997). An analytical study of the origins and development of the Jatakas [Banaras Hindu University, Varanasi]. https://www.scribd.com/doc/292219120/Analysical-Study-of-orgin-and-development-of-Jataka-pdf.

Munandar, A. A. (2012). Proxemic relief candi-candi abad ke-8-10. Wedatama Widya Sastra.

Nöth, W. (1990). Handbook of semiotics. Bloomington & Indianapolis: Indiana University Press.

Nowell, L. S., Norris, J. M., White, D. E., & Moules, N. J. (2017). Thematic analysis: Striving to meet the trustworthiness criteria. International Journal of Qualitative Methods, 16, 1–13. https://doi.org/10.1177/1609406917733847.

Ohnuma, R. (2004). Jātaka. In R. E. Buswell, Jr. (Ed.), Encyclopedia of Buddhism (hal. 400–401). USA: Macmillan Reference.

Padmakara Translation Group. (2020). The transcendent perfection of wisdom in ten thousand lines (DaÅ›asÄhasrikÄprajñÄpÄramitÄ). https://read.84000.co/translation/toh11.html.

Reed, B. E. (2004). Ethics. In R. E. Buswell, Jr. (Ed.), Encyclopedia of Buddhism (hal. 261–265). USA: Macmillan Reference.

Sayuti, S. A. (2013). Borobudur dan pendidikan: Perspektif strategis. In H. Santiko (Ed.), Seratus tahun pascapemugaran Candi Borobudur, trilogi III: Candi Borobudur dalam multiaspek (hal. 5–10). Magelang: Balai Konservasi Borobudur.

Speyer, J. S. (1895). JÄtakamÄlÄ or garland of birth-stories by Ä€ryaśūra (B. AÌ„nandajoti (ed.). https://www.ancient-buddhist-texts.net/English-Texts/Garland-of-Birth-Stories/index.htm.

Sutopo, H. B. (2006). Metodologi penelitian kualitatif: Dasar teori dan terapannya dalam penelitian. Surakarta: Universitas Sebelas Maret.

UNESCO. (2005). The restoration of Borobudur. Paris: UNESCO Publishing.

Vaidya, P. L. (1959). JÄtakamÄlÄ. http://www.dsbcproject.org/canon-text/book/22

Pemaknaan ajaran paramita pada relief Jatakamala di Candi Borobudur: Perspektif semiotika

Published

2022-07-31

How to Cite

Lee, S. T. S., & Munandar, A. A. (2022). The signification of paramita teachings in Jatakamala reliefs at Candi Borobudur: Semiotic perspective. Berkala Arkeologi, 42(1), 37–56. https://doi.org/10.30883/jba.v42i2.963

Issue

Section

Articles